Mikä se on?
Joukkorahoitus internetin kautta on nykyaikainen tapa rahoittaa toimintaansa julkisten rahoituskampanjoiden kautta. Yleensä joukkorahoituksen luonteeseen kuuluvat:
1. Sijoitukset tulevat isolta joukolta sijoittajia (=joukko).
2. Keskivertosijoitus on suhteellisen pieni (muutamasta sadasta muutamiin tuhansiin).
3. Sijoituskampanja ja sijoitukset tapahtuvat verkossa.
Joukkorahoitus ei sinänsä ole mitään uutta, mutta digitalisaatio on mahdollistanut toiminnan tehostumisen ja yksinkertaistumisen. Yritykset voivat esittää tuotteitaan laajalle yleisölle sosiaalisen median sekä internetin välityksellä, ja yksityiset voivat sijoittaa esimerkiksi osakkeisiin portaalin kautta.
Eri joukkorahoitusmuotoja
- Tuotepohjainen joukkorahoitus: Yrityksille yleensä keino rahoittaa tuoteidean toteuttamista. Muistuttaa ennakkomyyntiä, missä sijoittaja saa vastineeksi esimerkiksi lanseerattavan tuotteen ennen muita.
- Lainapohjainen joukkorahoitus: Sijoitusmuoto, jonka tarkoitus on luoda lainatulle pääomalle kilpailukykyistä korkotuloa. Yhtä laina tarjoaa tyypillisesti useampi sijoittaja, mikä vähentää lainanantoon liittyviä riskejä.
- Osakepohjainen joukkorahoitus: Kerätään suurilta määriltä ihmisistä pieniä sijoituksia omistusta vastaan.
Yhteiskunnallisesti osakepohjaisen joukkorahoitukseen kohdistetaan suuria odotuksia. Sen odotetaan vapauttavan merkittäviä summia sijoitettavaa rahaa kasvuyritysten sekä PK-yritysten toiminnan kehittämiseen.
Osakepohjainen joukkorahoitus
- Suomen hallituksen tukema. Uusi joukkorahoituslaki 2016 tarkensi alan pelisääntöjä.
- Odotetaan kasvavan mm. digitalisaation myötä.
- Hyvä markkinointikanava ja näkyvyys lisääntyy samalla, kun kerätään rahoitusta.
- Mielekästä sijoitustoimintaa, jonka avulla pääsee tukemaan itselle mieluista yritystä.
- Hyvä ensimmäinen askel listautumista suunnittelevalle yritykselle.